KAKI GADUH!

Thursday, October 28, 2010
Tahniah kepada pasukan 'Red Warrior' yang berjaya sekali lagi ke final Piala Malaysia!
Sebagai rakyat Kelantan jati saya berasa bangga dengan kejayaan ini. Firasat saya kuat menyatakan bahawa kali ini Piala Malaysia akan di bawa pulang ke Tanah Serendah Sekebun Bunga ini. InsyaAllah. Teringat masa belajar di Pulau Pinang lewat 80an dulu. Tebal telinga dan geram rasa bila sering dilabel sebagai kaki gaduh dalam apa-apa acara sukan pun! Itulah label stereotaip yang menjadi sebutan rakan-rakan dari negeri lain. Sedangkan sepanjang 3 tahun di Pulau Mutiara tak pernah pun bergaduh dalam perlawanan bola sepak atau hoki yang saya terlibat.
Secara peribadi sedih juga bila ada segelintir penyokong sebuah negeri baru-baru ini mengadakan demonstrasi. Bantahan kononnya bimbang dengan 'keganasan' yang akan dilakukan oleh penyokong pasukan Kelantan. Seolah-oleh hanya penyokong pasukan Kelantan sahaja yang 'ganas' atau suka melakukan kekacauan! Baru-baru ini berlaku kekacauan dan keganasan yang berlaku dalam perlawanan antara dua buah negeri. Yang pastinya bukan melibatkan Negeri Kelantan! Pada saya itu contoh mudah dan nyata bahawa bukan penyokong Kelantan asyik buat kacau. Mana-mana penyokong dari negeri manapun pasti akan melakukan 'kekacauan' jika mereka hilang pertimbangan akal dan emosi!
CATATAN:
1. Malam ini (30 Oktober 2010) Kelantan akan bertemu Negeri Sembilan dalam final Piala Malaysia.
2. Naluri saya kuat dan yakin Kelantan akan mencipta sejarah membawa pulang Piala Malaysia ke bumi Kelantan.
3. Seorang tua pernah berkata kepada saya, 'Oghe Kelate ni susoh nok kuca oghe. Tapi bilo oghe kuca dio, meme dio tak laghi. Oghe Kelate ni, kalu dio jjuruh, jjuruh sengoti.. kalu dio mula jahat, dio jahat sengoti!'. (Itu kata orang tua itu kepada saya. Sejauh mana kebenarannya, anda lihat dan nilailah sendiri....)

0 comments:

Post a Comment